lördag 16 juli 2011

Kalasdrömmar

Bild lånad av Vakre Hjem och Interior
 Tänk att någon gång få ställa till med ett riktigt kalas i trädgården. Duka långbord, lägga på en vit du, ta fram fin-porslinet och vinglas, vika linneservetter och servera finklädda gäster som klätt upp sig för kvällen.

Tyvärr är det en chansning här i Sverige att ha ett utekalas. Vädret känns inte så pålitligt i Sommarsverige. Ena dagen solsken och 25 grader, näst dag hällregn och 14 grader.
bild lånad av Lev Landligt
Det är lättare att satsa på ett trevligt kaffekalas när man inte har ett uterum. Det krävs inte lika mycket planering. Dessutom är det trevligt att baka, duka fram små kaffekoppar (stora muggar är förbjudna på kaffekalas), servera kakor på våningsfat och nykokt saft!

Hur ser era sommarkalas ut? Vågar ni planera en stor fest eller har ni hellre ett spontant kaffekalas?

4 kommentarer:

ELLINOR sa...

Jag firar ALLTID min födelsedag med kaffekalas i trädgården. Fyller år i slutet av juli och den dagen har det alltid varit fint väder, tur för mig & mina gäster
:-)

Kram Ellinor

Så Vitt Jag Vet sa...

Ja nog är det alltid lite av en chansning med utekalas.
Våra barns studentfester har blivit utekalas då vädret var så vackert.
Kraam
Sanne

Ullis/Leva på landet sa...

Skulle nog också kunna tänka mig ett kaffekalas, med tanke på vädret vi har. Håller ju inte på lika lång tid heller. Hittade boken på nätet så nu är det bara att vänta då....
Du frågade om bilderna. tänker du på kanterna runt, att få fler bilder i samma bild osv? Använder ett gratisprogram som heter Photo Scape. Har precis fått tips om det av en annan bloggvän.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Cecilia sa...

Hej!
Ja visst liknar den din fina gunga.. :) Det blev jättemysigt!
Utflykten var jättemysig den med!

Kram från Cecilia & Villa Hortensia