tisdag 22 juli 2014

Städning, sand och sol

Hur kan jag få för mig att städa i den här värmen? Jag som verkligen avskyr att städa….

Anledningen är sandlådan som just nu finns utanför ytterdörren och som tenderar att förflytta sig inomhus på trägolven. Hela familjen drar in gruset under fötterna och tassarna. DSC_0002

Växthusbygget som vi håller på med har nu kommit en bit på väg och vi börjar få aningar om hur det kommer se ut som färdigt. Jocke har murat upp hela grunden och tillsammans har vi putsat “väggarna”. Dessa kommer målas vita när det torkat. I förrgår kom vi så långt att det var dags att börja lägga plattor utanför. Plattorna hämtade jag hos en vän för två år sedan då de tröttnat på de stora plattorna och ville ha små istället. Perfekt att vi kan återbruka.

DSC_0003

Att lägga plattor tar längre tid än man tror och det är viktigt att göra underarbetet bra. Här vill hela familjen vara med. Plötsligt är det tillplattade och krattade gruset väldigt populärt att sprina och rulla sig i. Både två och fyrbenta skulle plötsligt vara med.

DSC_0005

Efter att ha insett problemet med att försöka ha en stor yta snyggt krattad på bästa ställe i trädgården fick vi välja alternativ två, dvs lägga plattor på en liten bit i taget. Jocke och jag jobbar bra ihop, men jag har inte lika stort tålamod som han, därför ser han till att underlaget är rakt och jag hämtar plattor och håller undan djur och barn från arbetsstället.

DSC_0006

Igår kväll hade vi kommit så här långt. Ronja var snabb att ställa fram sina möbler och duka. Kul att  hela familjen verkar bli nöjda med vår “nya” hörna. Värmen och solen gör att vi just nu har siesta. Jag dammsuger upp allt grus här inne och sedan kan vi släpa in mer igen….

Inga kommentarer: