onsdag 16 juni 2010

Före och efter - projekt TV-bänk



Ett problem inför möbleringen av vardagsrummet är hemma hos oss, liksom hos många andra av mina vänner...VAR TV:n SKA STÅ OCH HUR SKA DET BLI SNYGGT?

Tyvärr kan jag inte ensam bestämma över denna pjäs, annars hade den fått stå i ett skåp och vara av 10 tums-storlek...
Vi har inte heller skaffat en smal, platt historia utan äger en 50kilos klump 32 tum, som kräver sin bänk för att få plats.
Tididgare har vi haft en TV-bänk från Ikea men den vägrar jag numera använda.
Därför har jag efter övertalning fått använda vårt gamla fin-porslinsskåp till TV-och media bänk.
Denna skänk ska numera omvandlas till TV-bärare, dvd och stereogömma samt förvaring av diverse DVD-filmer.
Jag vet att många kommer opponera sig mot vitmålningen av gamla ekmöbler, men jag äände att nu var det dags.
en strykning
Efter åtskilliga kalas med syfte att servera mat på skänken, har den begåvats med diverse fläckar, allt från fett till rödvin.
Dessa klädde inte längre denna skönhet som jag ärvt av min mormor och morfar.
Därför behövdes en förvandling...
två strykningar antikvit färg

En liter antikvit färg gjorde susen, tycker jag. Sedan lite gnuggning på behövliga ställen och svisch...en ny, shabby chic TV-bänk á la Cilla.


Snart ska TV och allt annat flytta in...då kommer fler bilder.

8 kommentarer:

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad snygg den blev! Vi har också en gammal skänk till mediaförvaring. Det är ett effektivt sätt att gömma undan det som gömmas kan. Helst skulle jag vilja ha en projektor som man kan spela upp mot en vit vägg. ;0) Ett säkert sätt att få maken med på noterna... (Teknik!!!) I alla fall min. Nu är det bara ekonomin som saknas *haha*.
Kram/ Anna

Godastunder-tokigaidéer sa...

Mycket snyggt...jag hade gjort likadant. Hoppas allt är bra med dig. Nu har äntligen lille Alvin kommit hem....

Ha det gott
Kram Anna

Mys och hemtrevnad sa...

blev jättefin! kramis semlan

Anonym sa...

Så fin den blev!
Kram Eva

Joyforhome sa...

blev ju riktigt snyggt :)

Ellie sa...

Hej!

Håller också på med projekt TV-bänk samt lite andra ommålningar hemma. Tycker att din TV-bänk blev fantastisk fin. Vi har en gammal pjäs som är en skänk (mycket större än er TV-bänk) som påminner om eran i färg och form. Jag undrar hur du förbehandlade möbeln innan du började stryka på antikvit färg? Slipning, möbeltvättning, grundfärg? Vill få min lika fin som din nämligen och vet inte hur jag får bort lacket/oljefärgen (vet inte om det är lack eller olja) på bästa sätt för att färgen ska fästa bra. Var er bänk lackad eller oljad?

/Ellie

Anonym sa...

Fantastiskt fint det blev! Jag undrar hur du förbehandlade möbeln innan du strök på färg? Var den oljad eller lackad innan? Vi har en liknande pjäs som jag vill måla om men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Slipning, möbeltvätt och grundfärg; är det måsten? Hur gjorde du?

/Ellie

Anonym sa...

Hej Cilla!

Jag undrar om du möjligtvis är intresserad av att sälja din tv bänk? Jag har nämligen letat efter en tv bänk jättelänge och föll genast för din.

Du kan nå mig på min mejl

aida.smajlovic@hotmail.com

Med vänliga hälsningar/ Aida