tisdag 17 augusti 2010

Mammas lilla Piga

imagePlötsligt har jag jobbat en och en halv vecka och det känns som sommarledigheten är långt borta.

Vart tog solen och värmen vägen?

Jag och Ronja försökte i helgen spara en del av sommaren . Det var dags att koka Plommonmarmelad!

I vår trädgård finns två gamla plommonträd av för mig okänt ursprung. Dock dignar de just nu av härligt lila-gula frukter.

image

image

 

 

 

 

 

 

image

 Det gick alltså ganska snabbt att plocka ihop en skål full med smaskiga plommon. Tyvärr har redan maskarna hittat plommonen och en hel del fick kasseras. En del åkte direkt i min och Ronjas mun när de rensats, men slutligen hade vi två fina liter att stoppa i kastrullen tillsammans med syltsocker. image Mammas lilla piga som älskar att hjälpa till och kan allt själv, hämtade en stol och tog över uppgiften att röra i marmeladen. Perfekt när jag kunde hacka valnötter och diska ur burkarna till den nykokta marmeladen som luktade smaskigt.

Efter att den färdigkokta marmeladen blandats med valnötter och hällts på varma glasburkar klippte vi snygga hattar av Tildatyg och knöt om fina spetsband.

  image image

 

 

 

 

 

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är så skönt att ha en egen hjälpreda i köket. Nu står burkarna så snyggt i skafferiet och väntar på sin tur att förgylla hösten och vintern.

Hur smakade marmeladen då? Underbart på nybakade scones till varmt te!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så gott det ser ut. Själv gjorde jag marmelad på svartavinbär från i fjol men mina burkar är inte alls lika fina som dina. En tejpbit med text fick duga. Skulle behöva ett sånt fint skafferi som du har.Kylskåpet räcker inte till. Kram Eva

Anonym sa...

Jag tror att sorten heter Opal, stämmer med utseende och skördetid i alla fall. /boel

Marita sa...

det ser verkligen gott ut!! Vilka fina burkar du har marmeladen i! Så fint ni pyntat burkarna!! Superläckert!
Gullig liten "hushållsassistent" du har! Det syns att hon gillar att få hjälpa till!!
kram, Marita

Joans Country Living sa...

Hej snälla du!

Så herligt at koge sin egen marmelade. Det har jeg tyvärr ikke fået gjort... Du har dog den södeste lille hjälper i kökkenet. Hun er bare gullig =;o) Ha det så bra!
Stort kram! Joan