lördag 23 mars 2013

På vårjakt i snöstormen

Igår gav sig barnen och jag tillsammans med våra vänner ut för att söka efter den försvunna våren. Redan innan  vi kommit utanför kommungränsen var vi på väg att vända hemåt igen. På vägen framför oss låg två lastbilar i diket och en lång kö väntade i snöyran. Efter ett par minuters väntande kunde vi tråckla oss förbi de avkanade bilarna och ta oss vidare på vår färd västerut.

Vellingeblomman var målet för vår utflykt och detta är ett omtyckt resmål för både mig och barnen. Om inte våren kommit uti landskapet kan du iallafall finna en stunds vårkänsla inomhus för en stund. Här blandas växter, träd och buskar, vårblommor, krukväxter och frö tillsammans med inredning och trädgårdsattiraljer. Dessutom finns ett trevligt kafé att fika på.

Igår vågade jag dock inte köpa mig några uteblommor med hem. Mina penséer gömmer sig fortfarande under snön och nu chansar jag inte förrän våren är här för att stanna. På Vellingeblomman bygger de varje säsong, Påsk, Halloween och Jul upp olika landskap med tema för barnen. I år visas Påskbyn upp som en färd till Blåkulla, här får du följa med häxorna till ön där de träffar Blåkullianerna och deras värld. Roligt!

Ludvig och Ronja verkar mest uppskatta de levande djuren som bor på stället. Lammen, kaninerna och hönorna som givetvis finns med kring varje tema. Väl värt ett besök.

Idag ska jag sätta mig vid min ena symaskin igen. Den andra är fortfarande trasig. Tråkigt! På Långfredag, den 29 Mars hittar ni Bohemian Vintage i Folkets Hus i Skurup, mellan kl.10-17, då vankas det Vårmarknad.

Inga kommentarer: