tisdag 1 mars 2011

Skönhet som går att äta!

I år planerar jag att blanda mina blomsterrabatter med grönsaker. Detta är vanligt både i engelska och franska trädgårdar. Dessutom kan jag tycka att det är kul att föerna nytta med nöje. Är dessutom grönsakerna vackra i sig, förhöjer det skönheten i rabatten.


 En grönsak som lockar mig extra mycket är kronärtskocka (Cynara scolymus).Denna växt är en tistelart som kommer från nordafrika och som under antiken spred sig runt medlehavet. 
Den kan var svårodlad i Sverige, men eftersom jag bor i söder tänker jag ge den ett försök. Den vill ha mycket värme och sol, vilket jag beställt inför sommaren.
Har jag tur hinner jag kanske få en skörd innan hösten är här. Annars har jag ju fått njuta av den vackra plantan i rabatten i sommar.

2 kommentarer:

Stina sa...

De är riktigt snygga de där grönsakerna.:-) Kram Stina

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej, kul idé att blanda blommor och ätbart. Kör du till Mässan imorgon? Kanske planerat att vara i AOTs Monter kl. 15.oo?
Jag ska ditt, Kram Petra B.