torsdag 31 januari 2013

Finns det liv, finns det hopp….

Sista dagen på Januari, denna gråa, fattiga månad. Det inte finns mycket att göra, för pengarna är slut. Det anordnas inga större tillställningar eller partaj, snön ligger antingen tjock eller så slaskar det, iallafall här i Skåne. Så nu bara vi väntar in våren.

kyrkjan2013 023

Därför blev jag så himla glad idag när jag lämnade Ronja på dagis. I rabatten, under slask och gamla löv, stack några vintergäck upp. Lysandes gula, käcka, med stark vilja att komma upp mot solen. Jo, för idag tittar solen fram här i Skivarp, trots hot om stormvindar.

Väl hemma igen, innan jag gick in för att sätta mig med böcker och syprojekt tog jag en runda i trädgården på jakt efter fler vårtecken.

Titta, under ena plommonträdet, lite halvt uppsprucken lyser en liten julros. Dessa planterade jag när vi flyttade hit för tre år sedan. När vi lämnade gården tog jag med mig flera perenner som jag delade och grävde ner. Vad kul att de nu börjar ge sig till känna. Tidigare år har det endast synts blad, men nu ser det ut att snart komma inte bara en, utan flera vita rosor! Härligt!

kyrkjan2013 013

I morgon är vi inne på februari månad och jag längtar efter att få sätta spaden i jorden, hälla upp en kopp kaffe i växthuset och njuta i solen. Ett par veckor till, så är det dags….

 

Njut av livet!

1 kommentar:

Eva Linnea sa...

Man blir glad när man ser de allra första små blommorna på våren. Nu är det ju bara januari, men i alla fall. Jag har just lärt mig att julrosor sätter blomanlagen mitt i sommaren, så det tar minst ett år innan de får blommor om man får/köper plantor på hösten. Men väntar man på något gott ....
/EvaLinnea