tisdag 9 april 2013

Skolutflykt bland gravar

 kyrkex 017

Idag har jag varit på skolutflykt,  eller som det heter när man som jag läser på Universitet, exkursion. Denna vecka var det Kyrkogårdskursen som hade exkursion till Malmös olika begravningsplatser och till Limhamns krematorium. Lite annorlunda skolutflykt, men väldigt intressant.

Vi började på St: Paulis mellersta kyrkogård och gick vidare till den södra delen. Här besökte vi det romska kvarteren samt den judiska delen som var mycket intressanta men totalt olika. De judiska gravvårdarna  är enkla och sparsmakat utsmyckade. Istället för att plantera blommor lägger de små stenar på gravarna. Så på de välbesökta gravarna finns små stenhögar med olika småstenar.

De romska gravvårdarna är raka motsatsen, det är mer likt ett mindre tivoli att titta på dem. Dessa gravar är överdådiga med maffiga mausoleum och gravstenar med bilder på de som dött. Dessutom utsmyckade med plastblommor, grälla vaser eller olika kulörta lampor.

Smaken är som baken!

Jag föredrar själv de enklare gravvårdarna med naturstenar, eller som ängeln ovan!

kyrkex 003

Jag är främst intresserad av växtlivet på kyrkogårdarna och det finns fantastiska träd som finns bevarade på kyrkans mark runt om i landet. Här ovan ser ni en rejäl murgröna krama om ett större träd. Vackert!

kyrkex 004

 

kyrkex 009

kyrkex 022

På Malmös Norra begravningsplats finns denna fantastiska allé av hamlade lindar som dessutom är ihop-ympade med varandra. Dessa sträcker sig flera hundra meter. Ett otroligt konstverk som är vida känt runt om i världen. Detta är väl värt ett besök om du är trädgårdsintresserad och i Malmö-trakten.

kyrkex 036

Blev ett snabbt inlägg idag, är trött efter en heldag ute! Ska berätta mer om mina studier en annan dag.

1 kommentar:

Havanna sa...

Till skillnad från min kära syster så älskar jag de romska gravarna. The more the merrier! Får jag bestämma ska jag ha en hel bunker där jag ska ligga balsamerad tillsammans med katter, hästar och andra nära och kära. Lampor, lyktor, inbyggd musik och på toppen av allt en gravsten med texten: Gått på lunch - strax tillbaka.