söndag 19 maj 2013

Födelsedagsfest

Idag har vi firat Joakims dotter som fyller 18år. Vilken lycka att få fylla år i Maj månad då alla träd är gröna och vårens härliga skira blommor nu lyser i härliga vårfärger. Själv fyller jag år i december och då har alla fullt upp med julbestyr…

Jag skulle egentligen behövt skriva på ett av mina studiearbeten som ska vara inlämnat i morgon, måndag, men just nu är det så mycket trädgårdsbestyr som lockar. Känns det igen?

Igår var det växtloppis här i byn och jag sålde lite perenner från både min, min systers och min mammas trädgård. Dessutom köpte jag äntligen en planta Hasselört som jag länge sökt efter. Denna ska placeras ut i min rabatt under plommonträden där jag vill ha marktäckare för att bli av med ogräs.

Dagens födelsedagsdukning bestod av söta Liljekonvaljer i småflaskor(nubbeflaskor) och ljuslyktor. Dessutom dekorerade vi morotskakan med lila penséer! Härligt att kunna ta med naturen in!

Receptet på Rosendahls Morotskaka(en riktig familjefavorit) kommer här:

2,5 dl solrosolja eller annan olja med neutral smak
3,5 dl strösocker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 tsk nyriven muskot
1 tsk kanel
( 1/2 - 1 dl grovt hackade valnötter )

Topping :

150 g smält avsvalnat smör.
200 g Philadelphia ost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
saft och skal från 1/2 citron

Vispa socker och olja vitt. Tillsätt de rivna morötterna och sedan äggen ett i taget.
Blanda de övriga torra ingredienserna och rör ner dem i smeten . Häll smeten i en smord och bröad form c:a 23 cm i diameter.
Grädda kakan i 200 grader i c:a 40 - 45 min.
När kakan har svalnat vispas alla ingredienserna till toppingen till en luftig smet ( tillsätt citronsaften när smeten har tjocknat )
Bred smeten över kakan. Låt kakan stå kallt så att toppingen stelnar något.

1 kommentar:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Mums så gott det låter, den får jag nog prova. Sonen E fyllde 18 i våras härligt när dom blir myndiga och får ta lite mer ansvar.
Så fin er lilla valp är, här är det också full rulle och man har inte mycket tid över. Jag springer mellan turerna då hon sover så jag får gjort något lite men jag är helt slut i kroppen. Zelda är 11 veckor i morgon onsdag.

Kram Anna