måndag 4 januari 2016

Vintertankar

bild lånad från Pnterest
 Jag fryser. Det är snålblåst ute och jag kurar i soffan med en filt över benen och varmt kaffe i min stora mugg. Azlan trängs med mig i tvåsitssoffan trots att den stora soffan är helt tom. Tur att man skaffad en likasinnad hund som avskyr kyla och hellre håller sig inomhus när det blåser isiga vindar och temperaturen har trillat under nollstrecket.
Bild lånad från Pinterest
 Inte sedan i våras har jag velat eller orkat skriva här. Orken tog slut och jag blev sjukskriven. Varken odling eller trädgård blev skött ordentligt under fjolåret och det speglar nog livet i det mesta. Vi bara överlevde. Den orka som fanns behövdes för att få familjen att fungera, barnen att må bra, få mat på bordet och sedan fick resten sköta sig själv. Tyvärr skötte sniglarna det mesta i trädgården och vi kommer få stora problem under kommande år för att utrota dem. Det är väl här jag kan se den enda fördelen av att det är så kallt. De små runda, vita snigeläggen överlever förhoppningsvis inte den kalla kylan på barmark. 

Vi har ännu inte fått någon snö här i södra delen av landet. Jag saknar den inte, men barnen hade gärna haft lite snö att leka i nu under ledigheten. Just nu ser allt grått och trist ut utanför fönstret och jag ser bara torrt gräs och öppna fält i söderfönstret. Vårt växthus blev på något underligt sätt någotsånär färdigbyggt och jag ser verkligen fram mot kommande säsong. Nu kan vi äntligen driva fram starka plantor innan de planteras ut.
Bild lånad från Pinterest
Jag borde gå och klä på mig mer kläder och ta mig ut i januarikylan. Få frisk luft och röra på mig. Istället slösurfar jag på intressanta trädgårdsbloggar och spanar i kommande frökataloger. Snälla, skicka lite sol och värme till Bäckastigen i Skivarp. NU!

Inga kommentarer: