lördag 28 december 2013

Underbara blommor

Jul2013 003

Jag är så glad för min fina födelsedagspresent som jag fick av min snälla familj. Tack, än en gång! En superfin kamera som jag nu försöker lära mig alla finesser på. Inte så lätt med mitt tålamod. Idag tog jag med mig kameran ut i det trista grå vädret för att försöka hitta lite vackert att fotografera och jag lyckades!

Jul2013 004

Tack vare det milda vädret här nere i söder trivs våra Julrosor prima vid trappan. De satte jag i början av december i en stor korg, tillsammans med mossa och taklök. Först blev de chockade över att bli omplanterade men nu verkar de trivas riktigt bra och blommor rikligt.

Det milda vädret får mig att längta extra mycket efter våren, de gråa slaskiga dagarna med ösregn och knappt något dagsljus gör mig trött och långtråkad. Kanske beror det på min halsfluss, som visserligen blivit bättre av penicillinet, men visst är allt lättare när solen skiner.

Jul2013 005

Azlan, vår Rhodesian Ridgeback, ville gärna gå på promenad, trots regn och jag virade halsduken ordentligt runt halsen och kämpade på i blötan. Det blev ingen långrunda idag men nu fick jag lite vårkänslor och började leta fröfirmor på nätet när jag kom hem. Tänk att få sticka ner händerna i myllan och dra in doften av soltorkad jord, nyklippt gräs och utslagna vårblommor. Fågelkvitter, humlesurr, åh, vad jag längtar. Men jag vet också att det kommer vara kallt och blött ett tag till. Fast drömma måste jag få göra.

Jul2013 006

Tror jag ska handla mig en bukett tulpaner i morgon. Såg att säljer uppe i vår mataffär och det känns som det är dags nu. Lite frasiga, sådär krispiga och det får ju den mest gråa dag att ljusna. Så får det bli. Efter städningen i morgon blir det tulpanköp som belöning. Härligt!

Inga kommentarer: