torsdag 17 juni 2010

Morotskaka till sjuklingarna

Mina små hjärtegryn, Ludvig och Ronja har nu varit rejält förkylda sedan i söndags.
Det hostar och frustar och febern har gått upp och ner.
Inte ens glass har lockat och då blir jag som mamma orolig.
Därför blev jag genast på bättre humör när jag serverade sjuklingarna nybakad morotskaka och de åt med god aptit.
Ludvig föreslog sedan att Helge, vår kanin skulle får smaka. "Han älskar ju morötter!"

Receptet har jag använt nu i flera år och det blir lika uppskattat varje gång:


Cillas Morotskaka

2 ägg

2 dl socker

2 stora rårivna morötter, gärna finrivna

2 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

2 tsk kanel

2 msk solrosolja

Börja med att vispa ägg och socker poröst. Blanda sedan ner de torra ingredienserna följt av morötterna och solrosoljan. Häll kaksmeten i smörad och bröad form och "skjuts in i ugnen" ca 30 minuter på 200grader.

Sedan till det bästa. Toppingen:

75g smör eller margarin

75g philadelphiaost

1,5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

Medans kakan står i ugnen passar jag på att blanda ihop toppingen. Margarinet får gärna var rumstempererat så att det lättare går att röra.

När kakan är färdig och har svalnat brer du över toppingen och dekorerar med en fin blomma eller lite citronmeliss.

2 kommentarer:

Mys och hemtrevnad sa...

mmmmmmmmmmmmmmmm tack. det receptet måste provas, jag tycker om morotskaka! kramis semlan

Anonym sa...

den var god...tack!kramis semlan