måndag 8 augusti 2011

Afrikas Blå Lilja

 

I vår lilla “Medelhavsvrå” som jag visat tidigare, blommar just nu vår Afrikas Lilja. Färgen på min fina planta som jag fått i present är just Blå. Den verkar trivas i den regniga sommaren och har just nu tre blomstänglar på gång.

Som ni ser har jag växterna i pilekorgar, vilket jag tycker är superfint! Det är dessutom inte så ömtåliga som “riktiga” krukor och är lätta att flytta runt.

Olivträdet i bakgrunden har verkligen skjutit i höjden sista veckorna. Någon som vet när det ska tuktas?

Agapanthusen övervintrar jag i källaren där det är svalt och ljust. Olivträden bor faktiskt i vardagsrummet vintertid och verkar trivas bra där. Alla har ju inte möjlighet att ha ett uppvärmt växthus.

sommar11 004

4 kommentarer:

Landbohaven sa...

Smuk plante.
Tak for kigget.

Anna sa...

Tukta olivträdet på senvintern innan det börjar växa igen.

Hemma på Landet sa...

Väldigt vacker.:-) Kram Stina

Vackra Magnolia sa...

Hej Fina fina du =)
Hoppas att allt är bra med dig och att du njuter av att solen skiner =) Hoppas att din helg varit bra och att du har haft det lugnt och skönt =)
Här har det ju varit bröllop för min bästa vän så det har varit fullt upp med detta hela förra veckan,men hon var så vacker och vi är så nöjda. Nu ska vi återgå till att måla klart det där sista på vårat nu VITA hus innan vi kan gömma penslarna för denna gång =) Men jag börja bli jätte nöjd och det är ju huvudsaken.
Men känner att jag faktiskt lite nu längtar efter dom där höst kvällarna då man får tända upp lite ljus och börja pyssla mer inne igen =)
Men som sagt den som väntar på något gott .....
Va rädd om dig min fina och hoppas att vi snart hörs Kram Tina