söndag 14 augusti 2011

Skördetid

sommar11 013sommar11 012

Som jag sagt och kommer säga igen. Det växer så det knakar ute i landet! Från den ena dagen till den andra lovar jag att allt sväller flera centimeter. Rekordet har Squashen som växte 10 cm från fredag till lördag!

sommar11 014sommar11 015

Något som dock behöver räddas innan det växer iväg alldeles och blir “träiga” är rödbetorna som jag räddade från att bli uppätna av sniglarna. Visst är de vackra, tyvärr får man akta kläderna och köket i övrig när man håller på. Bättre växtfärg får man leta efter!

sommar11 020sommar11 017

Kaninen blir överglad över all blast. antagligen kommer det ut små “cerisa” pluttar ur baken på honom inom kort!

sommar11 026sommar11 027

Här ser ni resultatet av min lilla skörd. Två fin-fina burkar inlagda rödbetor som nu flyttar in i skafferiet! Resterande rödbetor i landet ska få växa till sig lite till, sedan ska de få ugnsbakas med squashen, andra rotfrukter och halloumiost. Mums!

5 kommentarer:

Anna sa...

Testa att rosta dem i ugnen med honung och balsamvinäger....

Tove - Formfront sa...

Mmm vad gott! De där burkarna är så dekorativa att det egentligen inte behöver vara något i, utan kan stå framme ändå och se pyssliga ut året runt.

ELLINOR sa...

Egenodlade grönsaker är oslagbart goda, synd bara att de går åt så fort :-)

Önskar dig en fin helg!

Kram Ellinor

Godastunder-tokigaidéer sa...

Hej tjejen,
Long time no seen......ledsen att jag inte skrivit på länge. Tiden ..ja jag vet inte var den tar vägen men den räcker inte till. Vårt projekt på baksidan tar mycket kraft och tid.
Allt väl med dig?

Kram Anna

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att du är piggare. Inte kul att bli så där sjuk. Härligt att det växer så bra i dina land. Har ännu inte fått till mina, men vi får se vad som händer till nästa år. I år så blev det i alla fall fler rabatter fixade.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis