onsdag 27 januari 2016

Broderi, brodera, hurra!


Under våren 2015 läste jag ett inlägg på facebook att det det söktes personer som ville hjälpa till att brodera en Skånekarta. Detta tyckte jag lät intressant och letade mig in på Slöjd i Skånes hemsida. Här gavs möjligheten att fritt brodera en av 64 delar av en blivande Skånekarta.
Snabb som jag är, inte alltid utan att tänka efter före, skrev jag i en ansökan om att få brodera biten över Skurupsbygden, med Skivarp där vi bor.

Väldigt roligt (och lite stressat) kändes det när det en vecka senare damp ner ett kuvert med en bit linnetyg med för ritade tunna kartlinjer i brevlådan. "Herregud, hur ska jag lyckas med detta. De andra som broderar är säkert superduktiga och har mycket mer fantasi än jag." tänkte jag och blev helt ställd. Uppgiften var att med fritt valt broderisätt, material och färg sätta prägel på en bit av Skåne. Enda kravet var att vägar och orter måste följa ett visst färgmönster.

Först tyckte jag ju att jag hade gott om tid att brodera, men som alltid när det gäller mig arbetar jag bäst under tidspress. Så de sista veckorna innan broderiet skulle skickas tillbaka fick jag eld i baken och satte fart. 
broderad av Cecilia Sjöstrand

Här ovan ser ni mitt bidrag till utställningen Kartbroderiet. Till höger ser ni Ystad och till höger i bild slingrar sig Skivarpsån. From den 4 Februari kan ni se hela den broderade Skånekartan, med alla fantastiska broderibitar på Landskrona bibliotek.
 Har du tur kommer kanske utställningen till ditt bibliotek framöver.
bild lånad från Slöjd i Skåne

Här kan du se hela Skånekartan. Så kul att se hela kartan färdig, med alla olika bitar och tekniker. Som ni ser är variationerna otaliga. Så kul! Vill du följa Kartbroderiet 2015 som digitalutställning där det kommer finnas närbilder på alla bitar, kan du följa denna länk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Cilla! Så kul att du var med i projektet. Jag har sett hela kartan i Landskrona, varje liten del är så fin och tillsammans blev det helt enkelt makalöst fint! hälsar Annika, kompis i veberöd och annorstädes :)