måndag 21 mars 2016

Att hitta en skatt #18/100

Potatisskörd i mars månad.
Igår kan jag skryta med att jag hittade en skatt. Jo, det är sant. Som jag berättat tidigare blev inte förra årets odlingar så lyckade, mycket på grund av att varken jag eller maken mådde så bra och orkade mer våra odlingar. Tack och lov mår vi betydligt bättre och ser nu fram mot nya odlingsframgångar under året. 
En av förlusterna under fjolåret var alla potatis vi satte som vi inte hann skörda innan vintern kom. Trodde vi...
Igår gick jag ut för att kolla "läget" i potatislandet och se om det var dags att börja förbereda för kommande sättning av potatis. Döm av min förvåning då jag grävde upp massor av finfina potatisar som överlevt vintern. Med ett par spadtag grävde jag säkert upp två kilo potatis och mer finns.
Så till gårdagskvällens grillade kycklingfiléer kunde vi äta egenodlad nyskördad potatis. 
Jorden och klimatet här nere i södra Sverige är fantastisk och jag är så tacksam över att bo och leva här. Nu sparar vi massor av pengar då vi säkerligen har potatis kvar tills sommarens första nypotatis går att skörda. 
Så det känns faktiskt som vi hittade en skatt!

Inga kommentarer: