torsdag 10 mars 2016

Att vara i här och nu. Dag10/100

I dag är det torsdag, vilket för min del betyder Mindfulnesskurs. Dvs, jag måste försöka fokusera,  och slappna av. Saker jag inte är så bra på. 
Fast det är ju precis därför jag är på kursen.

Ronja och jag
Jag vill ju så mycket och har hela tiden huvudet fullt av "måsten", saker, jag borde få gjort, saker jag vill göra och oro för saker jag inte hunnit med.
Att därför bara vara i stunden är lite främmande för mig och jag måste verkligen lägga massor av energi på att försöka släppa allt.
En av dagens övningar var att försöka tänka på ett berg. Vi skulle se ett berg framför oss och försöka känna oss som ett berg. Givetvis börjar mina tankar genast löpa amok, jag ser framför mig ett berg, kanske Stens huvud som jag genast börjar planera en utflykt till. Vi kan ha med Azlan och åka hela familjen, eller kanske ska jag och Ludvig bestiga Kebnekaise tillsammans
Eller varför inte resa till ett ännu högre berg, osv, osv. Mina tankar är långt borta när vi egentligen ska likna oss själv vid ett berg. Plötsligt är övningen slut och där sitter jag och funderar på hur de andras berg ser ut....

Nästa övning gick bättre, denna gjorde liggandes, en kroppsscanning. Detta passade mig bättre och jag kunde nu följa med bättre i övningen. Googla gärna på kroppsscanning på tex You Tube för att själv pröva på. Jag ska själv träna på detta nu, minst en timme per dag. Så om några veckor kommer jag kanske även kunna likna mig vid ett berg.
Vi får väl se!



Inga kommentarer: