onsdag 2 mars 2016

Förväntningar. Dag 2

Malmö Garden Show 2015
Förväntningarna inför våren är alltid stor hemma hos oss. Hela familjen älskar att vara ute och planeringen för ett nytt odlingsår är igång redan under vinterkvällarna. Redan i januari, februari börjar det dyka upp frösådder på fönsterbrädorna och trädgårdsmagasin varvat med ritningar över trädgården ligger spridda i huset.
"I år ska vi ha ordning och reda", är ord som varje år uttalas mellan mig och maken, ord som på något sätt ofta försvinner och glöms bort under säsongens gång och tiden rusar iväg. Vårstädningen som visserligen ligger i startgroparna, vill inte riktigt komma igång. Jag vågar inte klippa ner alla gamla blad och risiga stänglar eftersom det däri gömmer sig massor av nyttiga insekter som senare behövs i vår trädgård. Därför fortsätter trädgården se så där trist ut och det ger ett skräpigt och tråkigt intryck.
Vackra blommor från Malmö Garden Show 2015
Däremot har vi snart fått färdigt ett av förra sommarens påstartade projekt, ett hundstaket runt halva trädgården. Så småningom kommer hela trädgården vara inhägnad men pga kostnade tar vi halva nu och halva sedan. Vi har som sagt var en ganska stor hund, Azlan, och han vill ju såklart vara med överallt. Därav inhägnaden,

Att odla med hund och barn gör att det är svårt att få den där perfekta trädgården som jag hade i tankarna från början. Man får liksom dela med sig av utrymmet. Rätt som det är har det blivit en "hemlig gång" rakt igenom rabatten och hunden gör sitt bästa för att "kissa ihjäl" de perfekt klippta buxbomkloten.
Ifjol hade jag stora planer och förväntningar på våra nya, uppgrävda odlingar. Tyvärr blev inte riktigt så. Jag orkade inte. Sedan  maj månad sjuksrevs jag för utmattningssyndrom och det gjorde att varken ordningen i trädgården eller odlingen blev som jag förväntat mig. Väder och vind var inte på odlarnas sida, inte mördarsniglarna heller, som gärna käkade upp det som vågade sig upp bland ogräset.

Så i år säger jag istället;Det får bli som det blir.
Jag kan inte påverka väder och vind. Visserligen planerar jag nya snigelsäkrade odlingsbäddar (vilka jag kommer berätta mera om längre fram), så de rackarna hoppas jag kunna hålla ner beståndet på. Och ordningen då? Ja, den fortsätter väl familjen kämpa med. Vi kallar vår trädgård levande, det händer saker hela tiden. Nya projekt startas och det grävs upp nya rabatter när andan faller på. Barnen bygger, hamra och spikar.

Tack för att du tittade in. Lämna gärna en liten hälsning. Välkommen tillbaka i morgon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Till o med jag som inte är så pysslig av mig blir lite sugen när jag läser om ert fixande.
Kram Linda Ahnelöv