måndag 17 maj 2010

En ljuv skönhet

Pionen är en av mina absoluta favoritblommor. Dess otroliga skönhet tycker jag även överglänser rosor som många tycker är vackrast.
Kanske är det deras otroligt, maffiga utseende och underbara doft som tilltalar mig eller så är det kanske spänningen av att se hur många knoppar som sväller i mina plantor och sedan blir blommor?

Redan vid vårt första gemensamma hus satte jag flera pioner och från gården har jag flyttat med mig flera pionsorter.
Antagligen får man inte göra så när man sålt huset men jag tog bara "lite", dessutom är det ju jag som skött och vårdat dem sista åren.


Så nu går jag med spänning och väntar på att de ska ta sig och överleva. Till min glädje har jag hittat flera bestånd av pioner i den gamla trädgården vi nu äger. Det ska bli så spännande att se vad dessa knoppar för med sig.

De vackra bilderna har jag lånat från Hus och Hems sida på nätet

10 kommentarer:

Vita rosor och förgätmigej sa...

Visst har du rätt! Jag tycker att det är ganska svårt att få pioner att blomma men du kanske har några tips? Förra året knoppade de men sen torkade knopparna ihop och det slutade med att jag kanske fick tre blommor totalt. Snacka om antiklimax!
Kram/ Anna

Mys och hemtrevnad sa...

Jag älskar med pioneér. Underbar blomma som pryder även min trädgård lite här och där...kramis semlan

Anonym sa...

Cilla, du skrämmer livet av mig varje gång fåglarna börjar kvittra. Rosa o vita pioner är mina favoriter. Kram Annika

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Den där översta knoppen där... suck!! ...dubbelsuck:-) Såg att du lånat bilderna, man hade ju önskat ett namn:-))
H.

Marita sa...

Ja det är samma här! Pioner är ju helt makalöst vackra!! Det är så fantastiskt med alla vackra kronblad, den ljuva doften och blommans fyllighet.... älskar pioner!! Jag är svag för rosor också, men pioner slår allt!
kram, Marita

Godastunder-tokigaidéer sa...

Pioner är sååå vackra...jag är ju numera en stolt ägare av en pion som jag fick av Gunnel Carlsson, har fått reda på att det är en trädpion. När vi sålde vårt förr ahus så gjorde jag klar för den nya ägaren att jag tänkte gräva upp 2 växter och då skrev vi in det i kontrektet, inga problem.

Ha det gott
Kram anna

Lisa på Furutorp sa...

Hej Cilla!

Det blir så otroligt sällan som jag hinner läsa andras bloggar, men just ikväll tänkte jag på dig och besökte din blogg Cillas Cottage, och fick där den tråkiga nyheten att du lagt ner butiken!
Tråkigt att höra, men samtidigt skönt att du tagit ett beslut som känns rätt för dig & din familj.
Här i norr rullar det på, och jag ska medverka på min första trädgårdsmässa nu till helgen! Har du några bra tips till en mäss-novis?!

Må så gott Cilla, och jag hoppas att det ordnar sig till det bästa för dig!
Kram från Lisa på Furutorp

Mia sa...

Det är ju så spännande med en ny trädgård. Att få se vad som redan finns och drömma om vad man vill lägga till.
Kram Mia

m family goes västerut sa...

Oj oj, jag inser att jag har en trädgård hemma som ska skötas om. Hur gör man??

Ullis/Leva på landet sa...

Älskar också pioner. Är så lycklig över att de som jag trodde försvann när vi grävde nu har kommit upp. Vi hittar dem lite här och där och får flytta ihop dem igen, med det är ju ok.

Ha en bra helg!
Kram Ullis