lördag 29 maj 2010

Morgonstund har guld i mun

Jag är morgonmänniska. På morgonen är jag visserligen trött men vill ändå oftast komma upp och sätta igång med dagens projekt.
Det är liksom skönare att få saker och ting gjorda tidigare på dagen och sedan ta det lugnt.
Så här fint är det i vår trädgård nu på morgonen när solen lyser genom äppelträdet.
Knappt ett moln på himlen vilket gläder mig då det är dags för Trädgårdsyra idag. Förra året regnade det hela helgen, ändå kom massor av människor med trädgårdsintresse. I klädda regnkläder-villiga att shoppa.
Än en gång har vi fått möjligheten att ha ett gammalt äppelträd på tomten. Som på gården är det inte direkt välskött, men det blommar rikligt och jag hoppas på många äpplen till hösten.
Här under har vi gett barnen utrymme. Här ska anordnas sandlåda, deras trädgårdsbord är redan på plats och ett lektorn ska byggas.

Visst är det underbar utsikt!
I förgrunden ser ni mitt trädgårdsland som nu behöver en grundlig rensning.
Någon dag när andan faller på...
Nu bär det av till Svaneholm.

4 kommentarer:

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hoppas att du har det riktig roligt på Trädgårdsyran. Själv befinner jag mig ju nära schweiziska gränsen hos min son. Så jag kan inte kommer till Svaneholm i helgen ;O(
Din trädgård ser så härlig ut med uthuset och det gamla äppelträdet. Kan förstår att du trivs.
Kram, Petra B.

Ullis/Leva på landet sa...

Äppelträd i blom är helt underbart. Här är det bara knopp än. Kommer ju att bli så bra när ni fått göra klart ute.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Mys och hemtrevnad sa...

Då kanske du får syn på flera här från blogglandia...kul! Underbart med äppleblom...kramis semlan

Marita sa...

Å vilket underbart knotigt gammalt äppelträd!! Vi har bara nyplanterade hos oss...som vi satte ner förra året...de är ju inte direkt imponerande, ger heller inte någon trevlig skugga! Men de växer väl till sig, stora och fina lagom till man går i pension!

Jag kan också ligga vaken hela nätter och planera och fundera.... det går liksom inte att stänga av hjärnan när den har satt igång! Visst är det lite ruttet att det inte finns nattöppna butiker för såna som vi??! fniss! Har du inte funderat på att sätta ner Stormhatt eller Riddarsporrar i din rabatt? De får ju lite höjd. Snyggt med prydnadsgräs också. Lammöron är också fina att blanda upp rabatten med då de har en så härlig färg på bladen. Fingerborgsblommor är ju helt underbara, får fin höjd. Man ska bara tänka på att blomman är giftig, den använde man förr som hjärtmedicin. Löjtnantshjärtan är ju aldrig fel...
kram, Marita