söndag 16 maj 2010

Trädgårdsrunda

Det är totalt dyngsurt i trädgården efter allt regn som kommit i helgen.
Jag tog min vanliga morgonpromenad i morse i en blöt trädgård. Hade jag satt foten i trädgårdslandet hade antagligen skon blivit där. Suck!
Jag vill att det ska vara sol och vackert väder så jag kan få ordning i oredan.
Det gamla paret som ägde huset innan oss har i allafall haft en stor kärlek för tulpaner, gula och röda. De står i långa rader i rabatterna. Inte precis mina favoritfärger, men de lyser upp nu på våren.
Vet inte om jag ska behålla alla, inte i långa rader i vilket fall som helst.

Är det bäst att flytta lökarna när de blommat över nu i vår eller först till hösten? Känns som det är lättare att hitta dem nu och komma ihåg färgerna än till hösten när de har vissnat.


Något jag inte tänker flytta på eller ta bort är de två härliga plommonträden som nu blommar trots kylan. Det är fantastiskt med alla dessa små söta, vita blommor som fullständigt översållar träden.

Förhoppningsvis kommer värmen till nästa helg, då är jag ledig.
Denna helg har jag hjälp till på Gardeco och tillbringat dagarna i växthuset, botaniserandes bland diverse spännande växter. Mer om detta kommer i veckan.

6 kommentarer:

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej!
Jag brukar flytta allt nu på våren. Precis som du säger så har man lättare att se färgerna och tänka på storleken på bladen mm... Bara man tar lökarna efter att de blivit ordentligt vatttnade;-) så brukar de inte ens sloka (ingen brännande sol på de nyplanterade lökarna).
Lycka till, ha det gott!

Tigris Predikantan sa...

Vackert! Kan du inte rita en "karta" där du skriver /ritar var du skall gräva och färgerna på tulpanerna så du kan ta och flytta lökarna på hösten?
:)

andré sa...

Jag har också ett gäng gula och röda tulpaner som nu är det enda arvet efter trädgårdens förra ägare... Jag är inte jätteglad i dem, men de har fått vara kvar än så länge. Du kan ju gräva upp dem när de har blommat färdigt (låt blasten vara kvar) och sen plantera dem till hösten.

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilka vackra tulpan! Det är härligt när de är så många så de verkligen syns på håll! Jag har hört att man kan vänta till blasten börjar vissna och sedan lägga dem i solen att torka ett tag. Därefter kan man förvara dem torrt till hösten och sedan plantera dem. Skulle nog ändå lyssna mest på Hillevisslan ;0).
Kram/ Anna

Mys och hemtrevnad sa...

Jag tycker det är vackert med tulpaner på våren...om du inte är allt för nogräknad med dem kan du ju chansa på att flytta dem annars hade jag gjort som de flesta andra här föreslår och vänta till hösten. Kramis semlan

Huset vid ån sa...

Åh, Så vackert med tulpanerna. Och vad mycket ögongodis du bjuder på! Nu ska jag kika mera....Ha en bra dag! Kram Therese