torsdag 3 mars 2016

Att vara i nuet Dag 3

Ett av mina största problem, förutom allt ogräs i trädgården, är att leva i nuet. Jag är alltid någon annanstans i tanken, antingen framåt i tiden eller så har jag hängt upp mig på något som hänt tidigare. Detta är ganska vanligt hos många människor, men för de flesta går det ganska bra. Många väljer att grotta ner sig i sin mobiltelefon, sin dator eller tittar på TV, det är ett fenomen som faktiskt blivit ett problem, eftersom fler människor, kanske framför allt barn känner att de inte blir sedda.

Just att bli sedd verkar vara en av vår tids viktigaste saker, Program där människor tävlar om att bli kända ökar i antal, barnen berättar om andra barn som har egna You-tubekanaler och även på arbetsplatser och i skolor tävlas det i vem som har häftigast prylar, snyggast kläder, är smalast eller tränas mest. Det är verkligen inte lätt att "ställa sig utanför" samhällets normer och för många blir det en stressreaktion.

I mitt fall är stressen av både inre och yttre karaktär. Jag påverkas otroligt lätt av alla syn, ljud och luktintryck samtidigt som mina tankar har lätt att skena iväg. Detta beror på att jag har ADHD och har svårt med fokusering och uppmärksamhet. Varvat med depressioner gör detta att mitt och familjens liv inte är som alla andras. Läs gärna mer om detta här. Även andra sjukdomsbilder i familjen gör att jag senaste året varit i en väldigt stressad situation och därför varit sjukskriven.
I samband med att jag nu ska börja arbeta igen har jag fått förmånen att gå en Mindfullnesskurs genom min psykmottagning, vilket jag gör med tillförsikt, Mindfullness beskrivs som medveten uppmärksamhetsträning. Precis vad jag behöver.

I åtta veckor, varje torsdag ska jag gå på kurs, två timmar åt gången. Idag har jag varit på introduktion och ska nu försöka lära mig följande:

Vara här och nu, med avsikt, utan att värdera och döma.

Hur detta går kommer jag fortsätta berätta om. 

"Väv på fallskärmen varje dag snarare än att vänta tills det ögonblick då du måste hoppa ur ett flygplan" (Jon Kabat-Zin)


1 kommentar:

Therese Mabon sa...

Håller tummarna att Mindfulness visar sig kunna vara ett verktyg för dig. Jag provade första gången 2010 och det blev en ny väg för mig. En väg jag utforskar varje dag.