söndag 27 mars 2016

Trädgårdspizza #22/100

Gul med pizzan
 Vissa dagar hade det varit skönt att ha en privatkock. Jag hade inte ens velat välja mat, utan bara få komma till dukat bord och sätta sig. Speciellt de dagar jag är uppe i ett projekt i trädgården. 
Nu när kvällarna blir längre har jag svårt att avsluta och gå in, Jocke får kalla på mig både en och två gånger. Jag glömmer tid och rum.
 Idag lekte Ronja och hennes vän restaurang i trädgården och då hade jag förmånen att få beställa precis den mat jag önskade. Eftersom jag vart upptagen med att gräva ner flyttade perenner svarade jag lite snabbt: Pizza. Tjejerna försvann iväg till lekborgen, i vilken restaurangen låg.
Plötsligt blir jag varse att klockan börjar bli mycket och jag går in för att sätta igång med matlagningen. Då knackar det på dörren och utanför står "Pizzabudet"
Leveransen består av den vackraste pizza jag sett. Vackra julrosor på en bädd av liljeblad, knoppar av rhododendron, vilandes på en spegel av geggamoja.
 Då kan jag ju inte gå i taket över att knopparna som är väldigt få på rhododendronbusken, fått sätta livet till för att bli pizzafyllning eller att julrosorna mer eller mindre skövlats från mina plantor. 
Visst är min trädgårdspizza fantastisk! 
Den får pryda bordet här inne ikväll. Att leka utomhus måste uppmuntras idag då barnen gärna väljer att sitta framför TV:n eller spela på sina plattor. Därför tycker jag att fantasifyllda lekar som visserligen betyder att mina blommor används i diverse projekt är tillåtna. 
De blommar ju igen nästa år.

Inga kommentarer: