fredag 4 mars 2016

Vi kan kalla dem ogräs. Dag 4

lånad bild
Alla vi som har trädgård kämpar mot det. Vi vill inte gärna ha dem i våra planteringar, odlingar och i vår gräsmatta. Jag pratar om såklart om ogräset, det oönskade inslaget i vår trädgård. Det är inte alltid ogräs, utan kan även vara växter uppväxta på fel ställe. Ofta med en växtkraft och en överlevnadsinstinkt som är få förunnade.

Vill du,  kan du lägga all din lediga tid till att jaga bort dem ur din trädgård. Du kan till och med ta till förbjudna metoder för att få bort dem. Det kanske till och med går så långt att du glömmer odla och njuta av din trädgård för att du jagar hela tiden.

Sedan finns det andra exempel, människor som ger upp. De slutar bry sig över huvud taget och låter hela trädgården gro igen. Till slut trivs varken odlingar eller växter i rabatten och de slås ut av ogräset som nu tagit över totalt.

Själv har jag valt en medelväg. En gyllene väg, skulle jag vilja kalla den. Genom att lära känna ogräset och använda mig av deras bästa sidor låter jag de jag känner för stanna kvar i min trädgård. Jag har helt enkelt tagit mig tid att lära känna dem. Det finns fördelar med de flesta ogräs och du kan använda dem till massor av bra saker. 

Just maskrosor som du ser på bilden här ovan är fantastiskt goda att koka marmelad av. I fjol prövade jag detta och tittar du in i detta inlägg hittar du receptet.
Maskrosmarmelad gjord i fjol
I många butiker kommer du snart kunna hitta inplastade förpackningar med kirskål och ramslök. Två perenna "ogräs" som inte många är glada över. Men det finns faktiskt en marknad även för dessa fulingar och nu säljs de för skyhöga priser. Av ramslök kan du laga ljuvlig soppa och kirskålen kan du använda i sallader och göra paj av.
Nässlor har fått ta mycket stryk genom tiderna i mina odlingar men nu försöker jag istället använda en del av dem. Nässlorna har till och med fått en egen dag, den 4 Maj och då kan du ju passa på att göra både nässelsoppa, baka bröd och äta nässelpesto.
Eva Robild, som har en blogg jag följer, är aktiv i Sällskapet Nellorna som gärna föreläser om nässlorna fördelar och användningsområde.

Varför jag väljer att skriva om ogräs har egentligen en tanke bakom sig. Det är en långsökt tanke, men det får mig att tänka på hur vi idag behandlar våra nyanlända flyktingar, homosexuella, människor med handikapp eller avvikande hudfärg.

 Många svenskar ger de tex inte flyktingarna en  chans, de vill kast ut dem direkt och tar till fula metoder för att hålla dem borta. I vår lilla by har HVB-hemmet fått utstå hatiska besök och någon har försökt tända eld på ytterdörren. Människor som tycker att vår by är deras "odling" gör allt för att bekämpa "ogräset" som kommit hit.

Varför inte försöka ge dem en chans, lär känna dem. Döm dem inte efter deras utseende eller hur det varit tidigare. De kanske har sidor som du tycker om. Du kanske lär dig något nytt. Precis som när du börjar en ny klass eller på en ny arbetsplats blir du inte bästis med alla. Du tar reda på vilka du vill umgås med och du väljer sedan vilka du inte vill se så ofta. 

Våga tänka utanför dina "ramar". Du kanske får vänner för livet.



Inga kommentarer: