måndag 28 mars 2016

Staket och persikor #23/100

Merlin i växthuset 
Idag blev det klart. Staketet vi kämpat med sedan i höstas. Visserligen behöver vi en bättre grind, men just nu håller det Azlan på tomten och det är det viktigaste. 
Vädret idag har varit härligt, sol utan ett moln på himlen, men ganska blåsigt. Bor man som vi i Skåne och nästan på Söderslätt får man räkna med att det blåser 364 dagar om året, ungefär. Den sista dagen ösregnar det....
Tack och lov har vi ju vårt fina växthus att fika i när det blåser kallt. Merlin pep in genom dörren så fort jag öppnade i förmiddags och sedan har han legat i min läs-stol och solat hela dagen. Det blir ljuvlig varmt här inne nu i vårsolen.
Persikoträdet överlevde vintern
Det bästa med staketet är att nu kan dörren till växthuset stå öppen och Azlan kan själv bestämma när han kan gå ut och in. Han gillar också värmen därinne och gör gärna Merlin sällskap.
En sak som jag också är glad över, förutom att staketet är  klart är att vårt Persikoträd överlevt vintern. Jag köpte det för en spottstyver på Netto i höstas och det såg inte riktigt ut som det skulle överleva, Jag planterade om det i en större kruka och gav det gödning. Det har fått stå i växthuset under vintern och nu visar det verkligen tacksamhet genom att börja blomma i underbara små rosa blommor. Förhoppningsvis hittar små vårtidiga bin och humlor in för att hjälpa till med pollineringen. Annars får vi helt enkelt hjälpa det på traven.

Nu ligger jag nedbäddad i min säng och känner mig trött. Trött och nöjd. Påsken har gått fort, jag känner mig piggare än i fredags och nu ser jag fram mot en ny vecka på jobbet. Jag hoppas ni också haft en fin helg. Lämna gärna en liten kommentar.

Inga kommentarer: